Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Fredagen den 21:e januari 2022
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15246  
  Antal nyheter: 5680  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2201 st  
  Igår: 4582 st  
  Denna månad:
103870 st
 
  Föreg. månad:
171086 st
 
  Totalt: 78651335 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. ATV2021
2. sunnne
3. micke666
4. Hajen54
5. Lite08
6. TompaW
7. MiFra
8. pejon55
9. tekla23
10. scom851
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > Vad betyder den nya E10 bensinen i min snöskoter?
 

Vad betyder den nya E10 bensinen i min snöskoter?

I senaste numret av tidningen Snöskoter har vår tekniska expert Bosse Strandberg tittat på vad E10 bensinen gör för skotern.

Knappast någon har kunnat missa att vi sedan den 1:a augusti i år fått en modifierad kvalitet av den 95 oktaniga ”regularbensinen”.
Det som nu skett är att man från politiskt håll, med miljön som motivering, har beslutat att öka inblandningen av biodrivmedlet Etanol från 5 % till 10 %.

Men eftersom energiinnehållet i E10 är ca. 1,4 % lägre än i E5 kommer skotern troligen att dra något mera bensin (vad blir då den uttalade miljönyttan kan man kanske undra över ?).

En annan negativ effekt är att etanolen verkar ha större förmåga att dra till sig fukt som medför större risk för korrosion speciellt under sommarförvaringsperioden vilket betyder att ”konserveringen” blir om möjligt ännu viktigare än tidigare.

En annan negativ effekt är en högre aggressivitet mot gummidetaljer och aluminium vilket kräver större uppmärksamhet och kontroll av dessa detaljer än tidigare.

Så behöver man då vara orolig över vad den nya E10 bensinen kan ställa till med i min skoter?
Som jag tidigare skrev så har snöskotrarna med insprutningsmotorer avancerade kontrollsystem som ser till att kompensera för det lägre energiinnehållet. Det man möjligen kommer att märka på grund av det lägre energiinnehållet är en viss uppgång av bränsleförbrukningen.

Läs mer i tidningen.

Missa inte alla nyheter och tester.

Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!

Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!

Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden



» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se