Navigera dig fram här   Onsdagen den 28:e juli 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15219  
  Antal nyheter: 5648  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5035 st  
  Igår: 7310 st  
  Denna månad:
204520 st
 
  Föreg. månad:
195781 st
 
  Totalt: 77516615 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. AugustTrent
3. BryceAdalynn
4. marksglen
5. ErikBuff
6. RHG
7. tot3ntanZz
8. bredmyra
9. vladimirdriton
10. Lischke
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2021

2022 års modeller är här och vi har tittat på vad nyheterna är och det är många intressanta saker som kommit fram. Vi har även testat en rad moddade snöskoter. - Modshop Mountain Max, Modshop Boondocker, Umeå Terräng o Motors 650 Polaris, Fuel Hemavans 850 Tundra och vår egna galna Khaos 850 146".
Sedan har vi testat Blast ZR 4000, Blast M 4000 och Boondocker DS 3900.
Vår tekniska expert Bosse skriver om hur man väljer olja på rätt sätt?
Retrohörnan består av 1981 Yamaha SRX 440 och Kitty Cat.
Profilerna i detta nummer är: Mariell Kvickström och clarabellacinderella. Allt detta plus det senaste nyheterna.

[ REPORTAGE ]
[1] 2022 Arctic Cat
Arctic Cat har lite otur att pandemin har världen i ett järngrepp just nu. För vem skulle inte vilja vara med och fira Arctic Cat 60 år? Nu får de ligga lågt med firandet men alla 2022 års snöskotermodeller är i alla fall försedda med ett speciellt 60 års märke. Den kommande säsongen kommer det att vara unika modellkoder på snöskotrarna som skall till Europa och det beror på att maskinerna skall uppfylla europeiska avgaskrav, CE-märkning och marknadskrav.
[2] 2022 Lynx
Årets absolut största nyhet i snöskoterbranschen är att BRP börjar sälja Lynx i Nordamerika. Det handlar än så länge om tre speciellt utvalda modeller, RE Rave 850 E-TEC och Boondocker DS 850 E-TEC i två längder, som kommer att säljas via utvalda Ski-Doo handlare. Lynx maskinerna kommer endast att säljas som Spring Fever erbjudande, så det gäller för jänkarna och kanadickerna att bestämma sig fort. Intresset verkar dock vara superstort där borta men prislappen kommer nog att avskräcka en del. I maj vet vi hur det gick för Lynx introduktionen. Lynx förresten. Hur kan det gå så bra att använda Lynx-namnet i Nordamerika den här gången? Arctic Cat har ju haft trademark på alla kattnamn genom åren. Det ska vi ta reda på så småningom. Lynx 2022 innebär ett brett modellprogram och hela 36 modeller finns att välja på och då har vi inte ens räknat någon av Build Your Ride-modellerna. Det finns som sagt en Lynx för alla.
[3] 2022 Polaris
Matryx chassiet tar över ännu mer och nya turbomotorn Polaris Boost tar över tronen i tvåtaktsvärlden. Polaris kommer nu med en turboladdad motor (Polaris Boost) som till skillnad från BRP ger 10 % mer effekt från start och hela 50 % mer effekt vid 3 000 meter. 160 hästar har motorn redan innan, vilket rimligen borde se till att effekten är hela 176 hästar vid havsnivå. Detta betyder att Polaris är kung i effektkriget på tvåtaktssidan! Matryxchassiet, 146 tums Khaos och kort bandtunnel gör inte saken sämre.
[4] 2022 Ski-Doo
I Valcourt, Kanada stannar inte arbetet av med att få behålla titeln marknadsledare. Ett steg man tog 2003 när man introducerade sin revolutionerande REV-modell. Idag finns det REV-teknologi hos samtliga snöskotertillverkare och det är strongt av BRP att ändå lyckas vara marknadsledare sedan dess. Till den kommande säsongen lanserar Ski-Doo två intressanta nyheter. Man hakar på i hästkraftkriget, men man satsar även stort på att snöskotrarna skall klara av den ökade prestandan. Det känns inte som om det är så många nyheter hos Ski-Doo i år och det kan man förstå när hela världen ser så annorlunda ut. 2022 jobbar dock BRP vidare med att implementera fjolårets tekniksteg som REV Gen4 plattformar, tvåtaktsturbo, samt fjädringssystemen RAS X och rMotion X i fler modeller. Nu jobbar man också vidare med komforten och att få fjädringssystemen att klara av ännu tuffare körning.
[5] RETRO - 1981 YAMAHA SRX 440
Yamaha SRX blev tidigt ett aktat namn inom snöskoterracingen runt om i världen och var Yamaha:s första snöskoter med vätskekyld motor. SRX hade sina rötter i racingbanorna och hade blivit en legend redan under sina fem första år, 1976–80. 1981 års SRX 440 var dock totalt omstöpt från den design man haft åren före. SRX var också Yamaha:s Lake Racer och 1981 års design förde direkt tankarna till Stjärnornas krig. ”Om Darth Vader skulle kört snöskoter hade det varit på en Yamaha SRX 440” sa den församlade snöskoterpressen vid den första pressvisningen. Det var en snöskoter med moderna, häftiga linjer men samtidigt med ett rått och brutalt formspråk.
[6] Spelar det någon roll vilken olja jag använder i min snöskoter med 2-taktsmotor?
Rubriken i denna artikel är hämtad från en fråga av en nybliven skoterägare i ett av de många snöskoterforum som jag följer på Facebook. Svaren som var många lät inte vänta på sig, och tyvärr, många av dessa svar förskräcker mig våldsamt. Ett axplock av svaren som var många kunde låta ungefär så här: Det spelar ingen roll, alla oljor gör samma jobb! Jag köper den billigaste oljan jag hittar på nätet . Tillverkarnas oljor är inte bättre än någon annan olja, de vill bara skinna oss skoterförare på pengar. Jag kör alltid på tillverkarens olja, även om den är något dyrare så vet jag vad jag får. Jag kör på samma olja som i utombordaren så behöver jag bara en typ av olja. Dessa är som jag skrev bara några utplockade exempel på de svar som den stackars oerfarna skoteråkaren som ställt frågan fick. Vad skulle han/hon tro när svaren var så oerhört olika. De som svarade måste ju vara snöskoter- eller motorspecialister, eller???
[7] RETRO Arctic Cat Kitty Cat
Målgruppen för Kitty Cat var utpekad, fem- till tio-åringarna. Nu skulle det slussas in mängder med kommande snöskoterförare till branschen. Arctic Cat var ingalunda först med att erbjuda en liten minisnöskoter men de var först med att lansera en liten snöleksak med motor som verkligen liknade en fullvuxen snöskoter även till utseendet och till ett pris som inte avskräckte alltför mycket. Kitty Cat var definitivt ingen ledsnöskoter utan mer en motoriserad leksak att ha på den egna tomten. Trots den begränsade toppfarten av 13 km/tim kom ändå Kitty Cat att bli bakgårdens kung vintertid. Utseendet på Kitty Cat skulle efterlikna de större Arctic Cat modellerna och var så liten att den rymdes i bagageutrymmet på en vanlig personbil.
[8] Intressanta prylar!- Leatt Moto 9.5
Leatt vet att krascher är en del av sporten som är mycket svårt att undvika. Det man däremot kan göra är att se till att man har säkerhetsutrustning som ger det bästa möjliga skyddet. Med detta i åtanke så har Leatt skapat en hjälm som reducerar de roterande krafterna med upp till 40%! Leatt har utrustat hjälmen med sin speciella 360° turbinteknik. Detta är rörligt material med energiabsorberande egenskaper som sitter på insidan av skalet. Hjälmen är även designad för att passa perfekt till Leatts nackskydd, samt har en skärm med brytpunkter som gör att den går av vid en krasch för att förhindra onaturlig rotation. Massor av smarta funktioner som samverkar för att ge dig det förtroende för utrustningen som du vill ha! Finns även googles som är gjorda för just denna hjälm. Perfekt passform med andra ord. Väger endast runt 1196 gram. Snygg, säker och lite dyr är hjälmen. Men man ska aldrig snåla på sin egen säkerhet. Kom ihåg det. Kostar runt 5 500 SEK.
[9] Vill man få en blingskoter, gör man det själv
För vissa är entusiasmen att köra snöskoter stor. För Christian Broman är det en verklig sanning då han dessutom bor i Göteborg och är många mil från fjällen och sin passion att köra snöskoter. Nu grundar sig inte passionen enbart härifrån utan sträcker sig längre tillbaka i tiden då han är uppvuxen i Finland och kört snöskoter hela sitt liv Chris är inte helt okänd i skotervärlden då han byggt ett antal projektmaskiner genom årens lopp och lägger ut videos på sina arbeten och hur han tillverkar olika delar till sin snöskoter i sin nybyggda CNC fräs. Här hör man passionen då man tar sig tid att bygga en egen fräs. Riktigt kul och läckert! Chris är född och uppvuxen i Finland, i Österbotten, och är utbildad elingenjör och jobbar nu som konsult inom fordonsbranschen. Första skotern köptes som 16-åring, en trasig Ski-Doo Elan som restaurerades så den gick att köra. När han bodde i Finland köpte han olika snöskotermodeller som Yamaha ET340, Yamaha XLV540, Yamaha Phazer ombyggd i flera versioner med bland annat Öhlinare, breddad framvagn, Totaltek pipa, flatslide förgasare, samt en Yamaha V Max 600 DX.
[10] På skotertur med kameran
Morgonen är tidigt, aprilsolens strålar värmer redan, har bestämt mig för att ta min skoter och kamera och åka ut, långt innan alla andra i stugorna vaknar. Ryggsäcken är packad med frukostkaffe och mackor, det kommer att bli en fin dag. En kittlande skön frihetskänsla infinner sig när jag åker ut på skoterleden som bär upp mot fjället, tänk att få ha skoterleden, fjällmassiven och kanske några fåglar för mig själv ett par timmar, känner mig både glad och upprymd.
[11] PROFILEN Mariell Kvickström
Mariell Kvickström - Född och uppvuxen i Jokkmokk. Flyttade sedan till Boden där jag bodde i 12 år. Numera bor jag i Skellefteå tillsammans med min sambo Pontus och hunden Rocka, en 5-årig austrailian shepherd. Jobbar som elektriker under jord i gruvan Björkdal. Jobbade innan det som elektriker på järnvägen och innan det som installationselektriker. Älskar att hitta på diverse äventyr (oftast motordrivna), träna, vara i naturen och umgås med vänner. Har alltid varit aktiv och pysslat med mycket aktiviteter innan jag blev helt frälst i skoterkörningen. Har bl a tränat och tävlat i pistolskytte, boxning, simning och spenderat många år i stallet. Många beskriver mig som en glad person och det är väl det jag strävar efter här i livet. Jag tycker också att det är otroligt viktigt att man följer sitt hjärta och gör det man brinner för och att man vågar ta chanser och testa det man vill! Jag tror man får ut mest av livet då.
[12] Klara Westerberg RACINGPROFILEN
Jag heter Klara, jag är ambassadör för Fuel, bor utanför Hemavan och jobbar på rampen på Hemavan Tärnaby Airport. Tidigare har jag jobbat på Hemavans skidanläggning i 6 år som pistmaskinförare och det var där jag hittade mitt skoterintresse genom kollegor som åkte lössnö. Innan dess hade jag knappt haft någon kontakt med snöskotrar eftersom jag växte upp i centrala Umeå och tävlade i cheerleading och körde lite motorcross som liten. Lössnökörning var min första upplevelse med skotervärlden och jag tror att det som lockade, och fortfarande lockar, är den här friheten man kan hitta på fjället. Vad kan vi hitta för nytt spännande och utmanande att åka på bakom nästa krön? Jag har nog aldrig riktigt varit tjejen som hoppar och åker i drivor dagarna i ända, även om jag tycker det är riktigt roligt det med. En riktigt bra lössnödag för mig är då jag får ta ut en riktning och bara åka, lära sig hantera skotern efter de utmaningar som dyker upp i terrängen och som kommer i vägen, hitta nya möjligheter och upptäcka nya platser att åka på. Sen har jag alltid vart lite utav en tävlingsmänniska och därav halkade jag in på att köra backtävlingar med min lössnömaskin första året jag körde för Fuel. Jag fastnade för den där känslan man får när man linear upp på startlinjen och startern släpper flaggan. När jag lyckats ta med mig några pokaler hem började jag snegla mot nästa utmaning, skotercrossen. Som liten körde jag som sagt motorcross och därför föll det sig ganska naturligt att skotercross var någonting jag ville göra. Jag hade fortfarande ingen aning om vad jag gav mig in på, jag kunde inte skruva själv, hade en liten aning om hur jag skulle klara av att bygga upp min fysik tack vare 3 år på idrottsgymnasium, men i övrigt öppnade jag en helt ny dörr.
[13] PÅ TUR Mot Treriksröset
”Nu är hela Sverige täckt med snö”, sades det i väderprognosen på TV en kväll i början av februari. Då föddes en idé hos Joakim Armgren i Arjeplog. – Tänk om man kunde köra skoter från Skåne till Treriksröset? Med snöskoter genom hela Sverige, det skulle väl vara coolt? Några veckor senare var det som först bara var en galen tanke på väg att förverkligas. Joakim Armgren jobbar till vardags hos Experience Arjeplog med att arrangera häftiga upplevelser åt andra och nu var det dags för honom själv att ge sig ut på ett riktigt äventyr. Planen gick snabbt från tanke till handling och inom några dagar satt den dynamiska duon bestående av Joakim Armgren och André Häreskog i bilen på väg söderut. Dock skulle vintern i södra Sverige komma av sig och det som såg så lovande ut, förvandlades på några dagar till en töande soppa.
[ TESTER ]
[14] TOBE, Novo V3 Monosuit & handskar
I förra numret skrev jag en sammanfattning om hur jag upplevt utrustningen från TOBE, då kollade vi på hjälm samt skor. Nu är det dags att se över hur handskar samt monosuit har fungerat ute i fält. Novo V3 Monosuit har varit mitt primära klädesplagg denna vinter, första gången jag testar att köra med overall istället för jacka och byxor. Jag blev tidigt positivt överraskad över hur rörlig man känner sig, samt att det blir en helt annan känsla med tillhörande skyddsutrustning. Det blir mer utrymme för att bära harnesk under, klädesplaggets passform känns genomtänkt för just detta. När det kommer till att hitta rätt storlek (något jag var lite orolig över) så var det väldigt enkelt. TOBE har en tillhörande storlekstabell på sin hemsida där man tar några enkla mått på sig själv, sedan är det bara att följa anvisningarna. Detta var exakt vad jag gjorde och overallen sitter perfekt. Den är väldigt enkelt att ta på sig, bara hoppa i och dra åt över axlarna. TOBE har en hel uppsättning monosuits med olika passform, så man kan välja på lite loose fit eller något som sitter mer tight. Min variant är utan foder, då jag helst kör lager på lager så man kan anpassa beroende på temperatur. Det finns även att välja med foder. Materialet har ännu inte svikit mig, vatten eller vind stoppas effektivt upp. Skalet är ganska tunt så det är kylan i sig man måste anpassa sitt underliggande lager efter. Passformen känns riktigt bra och jag har inga problem att röra mig. Det enda som jag funderar över är att kragen är väldigt hög, även om den har ett blixtlås för att göra den vidare. Den går upp lite väl långt mot hjälmens undre kant. Ser vi till övriga funktioner så finns det gott om fickor i olika storlek. Dessa hittar vi längs benen, samt utsida och insida av bröstet. En av bröstfickorna på insidan är gjord för mobilen med en plastficka som man kan röra för att aktivera skärmen på telefonen. Så man behöver inte ta fram den för att kolla upp sin eventuella popularitet. Det finns även lås för ventilation att öppna om man vill släppa in mer luft in på kroppen. Dessa fungerar riktigt bra om man är på väg att börja svettas. I övrigt känns hela plagget väldigt slitstarkt. Jag kör ofta bland grenar som piskar mot kroppen, än så länge har jag inte ens sett en repa på materialet. Längst ner på benen har vi även förstärkning som står emot att man nöter mot skoterns sidor. Längst ner på benen har vi såklart snölås, dessa är enkla att få runt skon och har ett fäste i fronten som man kan fästa. Problemet som ibland uppstår om man vandrar omkring i djup snö är att de åker upp över skons bakre kant. Jag hade gärna sett en mer åtsittande passform, alternativt att det även fanns ett fäste baktill. Överlag är jag riktigt nöjd med Novo monosuit, detta är nog TOBE's starkaste sida, där kvalité och passform känns perfekt. Som det känns nu kommer jag att fortsätta med denna typ av plagg och för er som är intresserade, ta en titt på deras hemsida. Det finns en uppsjö med modeller att välja på.
[15] KLIM Tomahawk - Produkttest
I förra tidningen kunde vi skriva om hur detta plagg klarade sig i tunga snömängder. Sedan dess har vi haft det varmare och faktiskt en del regn och just en av helgerna med rejält med regn var vi i Hemavan och körde några av de modifierade snöskotrarna vi skriver om i detta nummer. KLIM plagget fick en tuff genomkörare och test av tåligheten mot rejält med väta. KLIM använder Gore-Tex som sitt andande material, som tillsammans med det yttre tyget skall se till att håll borta fukt och väta men även andas ut det som kommer inifrån. Vi kan säga att den dag som var värst kan liknas med en regnig sommardag med återkommande lätt regn som svepte ned från himlen. Efter att man kört hela dagen i detta väder var man lite förvånad att man fortfarande var torr på insidan av kroppen under Tomahawk plaggen. I en av de värsta skurarna lyckades regnet komma igenom på ett ställe framtill. Det tog et tag att lokalisera var det smugit sig in. Vi kunde till sista komma fram till att det antagligen var en dragkedja som inte riktigt tätade längst upp i toppen. Antingen på grund av att den inte varit riktigt bra stängd eller att regnet till slut lyckats klämma sig igenom då man satt ned och plaggen kommit i någon vinkel som gjorde att dragkedjans tätning inte höll emot. Oavsett anledningen så går det inte annat än att ge högsta betyg till KLIM Tomahawk som regnkläder. Har kört många gånger i riktigt dåligt och blött väder och många plagg blir till slut blöta efter ett par timmars användande och regn som piskar mot tyget. Men inte dessa.
[16] TEST LYNX BOONDOCKER DS 3900 850 E-TEC
Lynx har alltid format sina maskiner efter vår skandinaviska terräng, självklart så kommer inte deras 2021 DS modell att avvika från detta. Då nyheterna i år inte är otroligt stora så kanske man tror att den här modellen inte kommer skilja sig nämnvärt från tidigare årsmodell. Kommer de små förändringarna räcka för att behålla ryktet som lössnöns busfrö? Det kommer vi ta reda på i den här artikeln. Är Boondockern lika rolig och lekfull som tidigare? Har förändringarna förbättrat eller försämrat maskinen? Häng med så tar vi reda på det.
[17] LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
Sista rapporten för denna säsong. Har inför varje rapport blivit än mer nöjd med Summiten. Mest av allt gillar jag hur lättkörd den är och detaljer som nödstoppslinan med stöldskyddskodningen, samt LinQ systemet med dess tillbehör som verkligen behövs på en sådan här specialiserad maskin. Shotssystemet är också kul, men inte direkt nödvändigt då man ännu klarar att dra igång en 850 motor, men det är skönt att slippa utan att det lägger på vikt. Baksidan med Summiten är i mina ögon mest avsaknaden av förvaringsplats. Lättviktshuven som den har saknar ju bra sådana förvaringsutrymmen. Hade jag inte haft min fina LinQ väska på bandtunneln hade det varit tvunget att ha med sig en styrväska eller rygga varje gång man beger sig ut på vidderna.
[18] TEST Arctic Cat Blast M4000 146
Arctic Cat lanserade sina 2021 modeller med det nya konceptet BLAST. BLAST är maskiner med en encylindrig 400cc EFI tvåtaksmotor som kommer i fyra modeller. Modellen vi har fått testa här är deras mountainmodell riktad mot friåkning.
[19] TEST Arctic Cat ZR 4000 ES 121
Blast har i år kommit på bred front från Arctic Cat med 3 olika modeller. Just ZR är den modell som alla ledälskare skall kika närmare på, inte minst när man funderar på en andra skoter och kanske står och väljer mellan en ny eller en begagnad.
[20] Arctic Cat Riot X 8000 LÅNGTEST
Början på säsongen var som jag beskrev i tidigare nummer helt magisk med otroliga mängder snö. Även om underlaget sen satte åt sig så har vi fortsatt att ha riktigt bra körning, samt att jag hunnit testa mina Arctic Cat med variator kit från Swedish Mountain Products, något som gav en extra krydda. Tyvärr fick min säsong ett abrupt slut när jag och min Riot lekte i en driva, något som slutade med en fotled som hoppade snett samt några frakturer. Lyckligtvis har jag ändå hunnit med många turer ute i snön så låt mig fortsätta att delge hur maskinen uppfört sig så långt.
[21] Lynx Boondocker 3900 enligt Modshop!
Den Lynx Boondocker 3900 som Mod Shop har modifierat med allehanda tillbehör skiljer sig rätt rejält från skotern som 2019 lämnade fabriken i Rovaniemi. Det mesta har fått sig en översyn, från frontbåge till bakbåge. Utan tvekan har man lyckats med konststycket att förädla Lynxen på bästa sätt. Här handlar det inte bara om vässade klor, utan om en närmast total förvandling. Vi börjar längst fram och jobbar oss bakåt. Lodjuret har försetts med en prydlig munkorg från Skinz. En läckert orange Skinz Lynx Frontbåge Mod Shop Edition. Kollar vi in framvagnen är det första som fångar ögat de feta Öhlins TTX stötdämparna. Gyllene guldfärgad stötdämparmagi. Framvagnen är Skinz Concept.
[22] MODPROJEKT Mountain Max 154" Modshop Style!
Vi fick möjligheten att hälsa på grabbarna på Modshop, en butik i Arvidsjaur som specialiserat sig på att bygga några av Sveriges sjukaste maskiner. De är också återförsäljare av Skinz, samt ett av få ställen i hela Sverige som har enorm kunskap om alla skotermärken på marknaden och nästan alla delar som man kan montera på dem. Så snacka om att det här är grabbar som kan sin sak! Inför den här säsongen har de byggt ett riktigt monster till maskin där Yamaha Mountain Max har agerat som grundpelare. Vi spenderade en helg hos dem där vi fick testa den här maskinen, samt vara med när de vägde in den för första gången. Då vi hade en egen Mountain Max som långtest tog vi med den för att jämföra dem sida vid sida. Så vi kommer gå igenom delarna som sitter på maskinen, hur vi tycker de presterar, samt testa om man känner någon skillnad jämfört med en originalmaskin.
[23] MODPROJEKT Tundra 850
När vi för första gången testade Tundra 600 EFI så tyckte en av våra testförare direkt att man skulle slänga in en 850 E-Tec motor i maskinen. Han gillade det lätthanterliga chassiet samt komforten som maskinen hade, det enda som saknades var en kraftfullare motor. Så när Daniel Karlsson på Fuel Hemavan mailade oss och skrev att de skulle bygga just en sådan maskin under 2021 säsongen så blev vi direkt intresserad av att testa den. Så vi drog upp till Hemavan över en helg där vi fick ta med Tundran för en test spin.
[24] PROJEKTMASKIN Khaos 146"
Vårt bygge är nu äntligen klart och vi har samlat 100+ mil på maskinen samt 30+ mil med alla delarna på så vi har en hel del utvärdering framför oss. Vi på tidningen förstår självklart att det inte är många som har råd med ett sådant här bygge och vi vill vara väldigt tydliga med att tanken bakom det inte är att du behöver lägga så här mycket pengar på en maskin för att den ska bli bra. Vi kommer gå igenom för- och nackdelar för alla delar separat så du kanske kan hitta en eller två delar som du skulle vilja lägga dina pengar på. I slutet av artikeln kommer vi tycka till om vad som vi tycker är mest värt att lägga pengarna på, beroende på vilken budget du har. Många av de här delarna kan också användas på äldre Axys modeller för att fräscha upp din skoter. Så istället för att köpa en svindyr ny maskin så finns det väldigt bra alternativ i dessa delar som du kan köpa för en billigare peng och som kommer väcka nytt liv i din maskin.
[25] MODPROJEKT Polaris Matryx 650 155
Vi har kommit till ett litet intressant projekt där Anders Sundling på Umeå Terräng & Motor står som kreatör. En kreativ kille som gillar att fixa och trixa till de sina, eller rättare sagt sin fru, Evelinas snöskotrar. I fjol en 146” Khaos och i år en 155” Matryx. Han går från kort till lång. Kikar man på listan på ingående delar så känns det som en otroligt mängd som ingår i bygget och frågan är om alla verkligen har någon funktion? Med tanke på att grunden är en Matryx Switchback som i slutändan skulle bli en lössnömaskin, så känns det ändå som om att de flesta har en giltig närvaro.
[26] LÅNGTEST Yamaha Mountain Max 800 154
Till denna långtestrapport kommer vi inte kunna ge er lika mycket feedback som vi önskade. En trasig insprutare i motorn satte stop för körning i cirka 2 veckors tid medan mekanikerna på Yamaha Center i Umeå jobbade febrilt på att få leverans, samt montera en ny motor. Mycket tacksam för deras engagemang och duktiga sätt att arbeta!
[27] Polaris 650 Switchback Assault 146 LÅNGTEST
Vi har nu kommit en bra bit in på säsongen och vintern håller som bäst på att byta skepnad. Flera dygn med plusgrader har töat ihop snön och decenniets bästa lössnövinter förpassas sakta men säkert till historien. Switchback Assaulten har verkligen fått bekänna färg i den bottenlösa snön. Och som den övertygat! Utöver all lössnöåkning har vi dessutom sett till att det blivit mer drag i Assaulten. Häng med när vi summerar första etappen av långtestsäsongen med Polaris 650 Switchback Assault 146. Lika bra att vi får det överstökat med en gång. Jag har verkligen i princip inget att klaga på med denna skoter. Den har gått som en klocka utan minsta mankemang. Allting har fungerat klockrent och levererat helt enligt förväntningarna. Eller till och med överträffat dessa! Rent tekniskt finns det inget att anmärka på.
[ RACING ]
[28] Elias Ishoel är ostoppbar
Den femte mars var den amerikanska tävlingsserien tillbaka på ERX tävlingsbana i Elk River i Minnesota. Det har bara vatit fyra vinnare i Pro klassen sedan 2021 och dessa är Elias Ishoel, Lincoln Lemieux, Kyle Pallin och Jacob Yurk. Här på ERX banan var det Jacob Yurk som ville mest i starten i finalen på fredagen med en mycket bra start. Men Elias Ishoel skakar man inte av i första taget. Elias bidade sin tid tills i slutet av racet. Elias jobbade sig förbi och tog täten. Jacob Yurk på sin Arctic Cat gav dock inte upp utan var inom räckhåll. Tyvärr flaggades racet av på grund av en rödflagg. Så det fick bli en omstart. En start på ett led med Elias Ishoel längst fram. Trots att han var främst fick han gasa på rätt rejält för att hålla Arctic föraren Yurk bakom sig. Men det gick så klart och segern blev norrmannens. Hans åttonde för säsongen. Jacob Yurk slutade tvåa och Lincoln Lemieux slutade trea. Fyra blev Cole Cottew med hans bästa resultat i Pro och Aki Pihlaja blev femma. Bästa svensk blev Oskar Norum med en sjunde plats och Emil Harr blev sist på 15:e plats.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se