Navigera dig fram här   Torsdagen den 7:e december 2023
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15279  
  Antal nyheter: 5805  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 789 st  
  Igår: 5570 st  
  Denna månad:
14284 st
 
  Föreg. månad:
214686 st
 
  Totalt: 83544787 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. sunnne
2. FrankJScott
3. TheOne
4. Swarte
5. Herbert
6. allimac32
7. Alpinemadness
8. Hajen54
9. abbe63
10. Matte202
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 3 > Artikel: LÅNGTESTRAPPORT Yamaha Transport 800
 

LÅNGTESTRAPPORT Yamaha Transport 800

Vår hemmaherre har fortsatt visa framfötterna, det har inte bara varit körning längs leden utan den har nu också fått bekänna färg utanför. Med ett bra snödjup hemma, med varierande hårdhet, så har den både fått prestera på stenhårt underlag samt i djup lössnö. Så vi kommer gå igenom karaktären under körning i båda dessa förhållanden.

Vi började med den roliga lössnökörningen där 800 motorn direkt får trycka på. Trots en lite bredare framvagn och inte den enorma kamhöjden så tar den sig fram förvånansvärt bra. Längden hjälper förstås otroligt mycket i hur den flyter uppe på snö och ger driv till maskinen. Dock kan vi vid körning i djupsnö hitta två motstånd som motverkar denna flytförmåga. Det första är stänklappen, den är inte av längsta sorten men ändå tillräckligt för att hänga upp sig på. Motstånd nr 2 är förstärkningen längs sidan av tunneln som sticker ut lite. Något som måste finnas där som förstärkning för att kunna använda sig av dragkroken utan att chassit ska vika sig. Sen är stänklappen sjukt bra för körning under hårdare dagar, vilket vi kommer komma in på sen. Detta är detaljer som inte går att blunda för, som är bra och viktiga i andra användningsområden, men som just här ställer till det lite. Trots de två ”sabotörerna” så åker man i full fart genom lössnön, den kliver verkligen på bra och känns pigg. När det blir lite brantare så går det uppför med en handflata full med gas. Stannar man av kan man få lite problem, men chassit ger en riktigt skön respons till hur du rör dig på maskinen. Så det här är en maskin som snabbt skiftar skepnad, ena stunden är du ute på tur och andra är du ute och S:ar i lössnön.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se