Navigera dig fram här   Onsdagen den 1:e december 2021
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15243  
  Antal nyheter: 5671  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 2976 st  
  Igår: 6544 st  
  Denna månad:
2976 st
 
  Föreg. månad:
220563 st
 
  Totalt: 78379355 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. sunnne
3. skogis62
4. Mtech94
5. pantera800
6. Mark
7. Alesta
8. donzparker25
9. sara19
10. millsjoan
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5 > Artikel: RETRO YAMAHA PHAZER
 

RETRO YAMAHA PHAZER


Yamaha vände upp och ner på snöskotermarknaden 1984 när man introducerade sin helt nya Phazer modell. Den kom med en design som inte liknade någon annan snöskoter i mitten av 1980-talet. Modellen blev snabbt Yamaha:s mest sålda och så småningom även världens mest sålda snöskotermodell under några år.

Helt ny modell
Phazer-modellen var helt ny från skidspets till stänkskydd och inledde en ny snöskotergeneration från Yamaha. Det som utmärker Phazermodellen är att styre, strålkastare, mätare och vindruta sitter gemensamt placerat på en konsol vilket gör att strålkastaren följer styrets rörelse och lyser dit man planerar att köra. Man hade jobbat en hel del i vindtunnel och funnit en god aerodynamik på kåpa och vindruta.
Under den platta huven fanns en tvåcylindrig, fläktkyld motor som producerade 53 hk. Det kanske inte låter så mycket men Phazer var en liten och lätt maskin så den var hyfsat snabb. Naturligtvis fanns Yamaha:s eget AutoLube oil-injectionsystem även på Phazer. En nyhet var YEIS (Yamaha Energy Induction System), en finess som man plockat från sin egen motorcykelavdelning. Det var en extrakammare mellan förgasaren och insugningsporten som fylldes med bränsle/luft-blandning när insugsporten var stängd. När porten öppnade tömdes överskottet i kammaren med i flödet in i motorn och cylindern fylldes effektivare och snabbare. Detta skulle förbättra bränsleekonomin och ge bättre vrid i mellanregistret.
Framtill var det T.S.S framfjädring med stabiliseringsstag. T.S.S designen kommer faktiskt ifrån ett landningsställ till ett stridsflygplan. Fjädringstypen skulle ge dubbelt så lång fjädringsväg som en klassisk bladfjädring. Phazer hade lite bredare skidor än övriga sportmodeller hos Yamaha. I chassitunneln satt det en skräddarsydd ProAction Link boggi.
Det fanns även en DeLuxe variant av Phazer, PZ480SEH, som hade elstart och handtagsvärmare som standard och den kände man lättast igen på sin svarta färg med guldränder.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se